Energia do działania- jak o nią zadbać

Image

Istnieje mnóstwo sposobów na podtrzymanie motywacji do podążania wyznaczoną ścieżką, lecz oprócz wskazówek, co może być pomocne warto uświadomić sobie siłę komunikatów, które odbierają nam energię, będących przeszkadzajkami na każdym etapie.

 

Mowa o przekonaniach i myślach prowadzących nas skutecznie na manowce, jeśli tylko pozwolimy im działać. Komunikaty budowane na błędnym myśleniu, oparte głównie na: generalizacji, katastrofizacji, jednotorowym myśleniu, wyolbrzymianiu negatywów czy też pomniejszaniu pozytywnych aspektów danej sytuacji to przyczyna zniekształcenia naszego realnego osądu. Poddając się im, przedłużamy naszą drogę do celu lub wręcz uniemożliwiamy sobie powodzenie naszego przedsięwzięcia. Przekonania takie jak: nie mam żadnego talentu, na niczym się nie znam, nic w życiu nie przychodzi łatwo, to wszystko się źle skończy to chochliki w naszej głowie niweczące nasze plany i marzenia. Jak zatem dodać sobie energii tak aby nie stracić azymutu i iść przed siebie? Ważne jest, aby wejść w proces praktykowania odpowiedniego nastawienia. Z biegiem czasu zaczniemy dostrzegać jego dobroczynne działanie na samopoczucie psychiczne.

 

Bycie wdzięcznym za to, co już mamy i docenianie siebie może pomóc przywołać lepszy nastrój i poczucie sensu. Jednym ze skutecznych sposobów na praktykowanie wdzięczności jest spojrzenie na swoje życie z boku, z perspektywy innej osoby z zewnątrz. Weź kartkę i długopis i oczami obserwatora napisz to wszystko, co zauważasz w swoim życiu w pozytywnych aspektach. Prześwietl kilka obszarów, np. praca, przyjaciele, zdrowie itd.  Napisz krótką historię o sobie z perspektywy obserwatora. Przeczytaj to później i zapisz co myślisz o sobie, co czujesz w związku z tym. W dobie nowoczesnych technologii nie tylko papier może przyjąć wiele, ale też nagrany filmik, rolka, zrobione zdjęcie, które to pokazują przyjemne i szczęśliwe chwile z twojego życia. Obejrzyj to potem, i zapisz swoje myśli i odczucia.

 

Kolejną ważną sprawa jest pozwolenie sobie na regenerację. Niech stanie się ona czymś naturalnym, regularnie występującym w twoim grafiku (tak jak wpisujesz obowiązki w kalendarz, tak też wpisz swój odpoczynek). Wpisanie 30 minut dziennie na relaks bywa czasami wyzwaniem, ale może zdziałać cuda, pomaga dostrzec potrzeby ciała i umysłu.

 

Co jest jeszcze istotne wydaje się oczywiste, lecz nie jest łatwe do wykonania w dzisiejszych czasach, a mianowicie skupianie się na wykonywaniu jednej rzeczy naraz. Jeśli kończysz pracę, staraj się nie wracać do niej w domu czekając na e-maila od szefa obsesyjnie sprawdzając pocztę. Zmień otoczenie, wyjdź na spacer, zrób coś innego niż to, co robiłeś / robiłaś przez ostatnie godziny w pracy. Może warto spróbować czegoś nowego lub nie robić nic, pozwalając ciału i umysłowi odetchnąć od działań i po prostu poleżeć na kanapie bez smartfona w ręku.

 

 

 

Tekst i zdjęcie: MPE

 

 

 


© {2019} Powiat Malborski. Wszystkie prawa zastrzeżone.