Strach ma tylko wielki oczy, czyli jak realnie oceniać sytuacje

Image

Jeżeli się czegoś bardzo boisz, czy to nadchodzącego wielkimi krokami egzaminu, rozmowy rekrutacyjnej, czy innej sytuacji, która cię niebawem czeka i wywołuje duży niepokój, warto pomyśleć realnie, co może się wydarzyć, zamiast snuć negatywne scenariusze. Zdarza się jednak, że negatywne wizje przyszłych wydarzeń przysłaniają nam rzeczywisty obraz rzeczywistości  mocno zakotwiczając się w naszym umyśle, dlatego warto wtedy zadać sobie pytanie- czy warto z nimi walczyć, czy lepiej się im przyjrzeć i ocenić ich zasadność?

Negatywne scenariusze mogą pokazać nam jak wielki jest nasz strach. Żeby złapać go w sidła i  zrównoważyć emocje oraz nie zapętlić się w negatywnych myślach, pomocne może okazać się wykonanie prostego ćwiczenia, które ma na celu spojrzenie na sytuację z dwóch odmiennych perspektyw.

Zacznijmy od analizy tej spędzającej nam sen z powiek sytuacji.

  1. Weź kartkę papieru i opisz w punktach ten czarny scenariusz, jaki masz w głowie, np. idąc na rozmowę o pracę obawiasz się, że nie otrzymasz wymarzonej posady, a to wg ciebie zablokuje ci drogę do wymarzonej kariery
  2. A teraz pomyśl, że może być jeszcze gorzej, np. spóźniasz się na rozmowę…
  3. Negatywne wizje można snuć w nieskończoność, w zależności od tego ile pomysłów podsunie nam wyobraźnia. Napisz ich kilka, aż przy okazji dostrzeżesz swoją  niebywałą kreatywność pisarską : ))

 

Zróbmy teraz STOP.

Ćwiczenie ma na celu równoważenie konsekwencji, dlatego teraz przyjrzyjmy się wersji odwrotnej tego czarnego scenariusza, czyli pozytywnej wizji.

  1. Weź kartkę papieru i opisz w punktach pozytywny przebieg sytuacji, np. idziesz na rozmowę i okazuje się, że pytania na niej były dla ciebie proste, co daje ci szansę na przepustkę do pracy w wymarzonej firmie
  2. Napisz, jakie jeszcze pozytywne sytuacje mogą się zdarzyć, np. robisz tak dobre wrażenie, że pracodawca proponuje ci bardziej atrakcyjne stanowisko
  3. Stwórz kilka pozytywnych scenariuszy, aż dostrzeżesz, jak wiele potrafisz sobie wyobrazić : ))

Teraz zastanów się, które z tych wszystkich scenariuszy opisanych powyżej, zarówno pozytywnych jak i negatywnych są najmniej prawdopodobne. Odrzuć skrajności i pomyśl, które są najbardziej realne i czy teraz twój strach musi mieć tak wielkie oczy ;)) Ćwiczenie to pozwala realnie ocenić zagrożenie porażką i zmierzyć się z towarzyszącym lękiem. Warto pamiętać o słowach, jakie wypowiedział Mark Twain tj. „większość zmartwień mojego życia nigdy nie nadeszła”, a łatwiej będzie nam zrozumieć swój własny udział w generowaniu niepotrzebnego strachu. Zmiana myślenia z katastroficznego na realną ocenę rzeczywistości pomaga w regulacji emocji i wpływa na lepsze samopoczucie psychiczne.

 

 

Tekst: MPE

Zdjęcie: pixabay.com

 


© {2019} Powiat Malborski. Wszystkie prawa zastrzeżone.