Czy w bajkach są europejskie wartości? Z wizytą o UE w przedszkolu

Image
Image

16 i 23 maja 2022 roku uczniowie klasy trzeciej Technikum nr 3 w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku, kształcący się w zawodzie technik rachunkowości- Młodsi Ambasadorowie projektu EPAS (Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego): Amelia Łaszewska,  Patrycja Ładniak, Wiktoria Barczyńska, Julia Kaczmarczyk i Jakub Filipkowski pod opieką Starszej Ambasadorki – nauczycielki historii Iwony Krauze odwiedzili grupę „Stokrotek” – oddział zerówki w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 1 w Malborku.

 Celem spotkania było przybliżenie sześciolatkom tematyki Unii Europejskiej. Temu poświęcone były zajęcia 16 maja.

Zajęcia rozpoczęły się od zaprezentowania mitu o Europie. Patrycja przeczytała tekst, a sześciolatki, jako że uważnie słuchały, to potrafiły odpowiedzieć na wszystkie pytania, które zadała im uczennica. Następnie każde z dzieci przedstawiło się, przedszkolaki złapały się za ręce, mówiły co ich łączy, powiedziały o współpracy, przyjaźni i pomocy i to pozwoliło porównać grupę przedszkolną do Unii Europejskiej, w której też występują określone zasady i państwa wspólnie podejmują decyzje. Po krótkim wierszu o UE odczytanym przez Jakuba, wykorzystując mapę UE nauczycielka pokazała przedszkolakom kontynent europejski i Polskę. Dzieci utworzyły pociąg „Unia Europejska”, do której dołączyły wagoniki – z nazwami państw Unii. Wiedząc już, co to UE, przyszedł czas na omówienie symboli UE. Po wspólnym przypomnieniu polskiej flagi, godła i hymnu przedszkolaki poznały symbole UE.

Najpierw przy  pomocy uczniów- Młodszych Ambasadorów, dzieci pokolorowały flagi 27 państw tworzących UE. Dowiedziały się o symbolice flagi i przyklejały na niebieską kartkę 12 złotych gwiazd. Wysłuchały fragmentu hymnu UE –„Oda do radości” i hymn Małego Europejczyka zaśpiewany przez kukiełkę Teleskopka. Następnie poznały maskotkę UE Syriusza, który w każdym kraju występuje w innym stroju,  zawierającym elementy narodowe. Każdy przedszkolak dostał szkic maskotki i zadanie, aby nadać maskotce własne życie, w takich kolorach, które według niego miały przypominać Polskę.

23 maja ponownie pojawiliśmy się u sześciolatków. Tym razem chcieliśmy przybliżyć dzieciom niektóre kraje UE.

Nauczycielka w prezentacji przedstawiła najbardziej charakterystyczne budowle krajów unijnych  - okazało się, że niektóre są już dzieciom znane. Oczywiście nie było żadnego problemu przy zabytkach polskich. Następnie dzieci, pod opieką Amelii, Wiktorii i Julii bawiły się w przygotowaną grę „Memory”, która polegała na jak najszybszym zapamiętaniu i odkryciu wszystkich przygotowanych zabytków krajów unijnych.

Drugą część zajęć poświęciliśmy bajkom, charakterystycznym dla krajów europejskich. Sześciolatki rozpoznawały na slajdach bajki, próbowały podać z jakiego kraju pochodzą. Same podawały przykłady znanych bajek, krótko opowiadały treść. Szukaliśmy razem dobrych i złych bohaterów bajek. Doszliśmy do wniosku, że w bajkach nawet z trudnych sytuacji można znaleźć rozwiązanie i kończą się one zawsze szczęśliwie.

Podsumowaliśmy, że bajki i baśnie to nie tylko ciekawe, niekiedy nawet trochę straszne historie, ale to także wyraz naszych pragnień, by wspólnie pokonywać przeszkody i zło, by sprawiedliwość i dobro zwyciężyły, by ludzie  sobie nawzajem pomagali, ze sobą współpracowali, a nie walczyli. I też takie wartości, były jednym z powodów powstania Unii Europejskiej i zostały zapisane w najważniejszych jej prawach.

Na podsumowanie nauczycielka powiesiła na tablicy  i omówiła, na podstawie bajek, wspólnie z dziećmi, jak należy rozmieć europejskie wartości, czyli to, co jest nie tylko dla nas ważne, ale i dla wszystkich ludzi:

  • Wspólnota i więź, czyli RAZEM LEPIEJ NIŻ OSOBNO (np. W dolinie Muminków
  • Różnorodność, czyli JESTEŚMY CAŁKIEM RÓŻNI I TO JEST PIĘKNE (np. Shrek
  • Równość, czyli WSZYSCY MAJĄ RÓWNE PRAWA (Brzydkie kaczątko, Kopciuszek)  
  • Sprawiedliwość, czyli SPRAWIEDLIWOŚĆ ZAWSZE ZWYCIĘŻA ( Czerwony Kapturek)  
  • Wolność i swoboda, czyli TYLKO WOLNI MOGĄ BYĆ SZCZĘŚLIWI (Królowa śniegu
  • Solidarność i pomoc, czyli GDY KOMUŚ JEST ŹLE, TRZEBA MU POMÓC (Królowa śniegu, Dziewczynka z zapałkami
  • Pokój i współpraca, czyli NIE KŁÓĆMY SIĘ, TYLKO WSPÓŁPRACUJMY (Rzepka)
  • Bezpieczeństwo, czyli JESTEŚMY BEZPIECZNI, GDY NIE JESTEŚMY SAMI (Jaś i Małgosia)  
  • Dobre rządy, czyli LUDZIE WYBIERAJĄ RZĄDZĄCYCH, A CI MUSZĄ PRZESTRZEGAĆ PRAWA  (Nowe szaty króla, Król Maciuś I)  

 

Chętne dziewczynki przygotowały scenkę do omawianego hasła: NIE KŁÓĆMY SIĘ, TYLKO WSPÓŁPRACUJMY

Na zakończenie zajęć uczniowie narysowali wybraną postać lub scenkę z ulubionej przez siebie bajki.

Zajęcia, co roku pokazują, że tematyka UE jest dla dzieci bardzo ciekawa i warto ją realizować już do najmłodszych.

Tak jak poprzednio, wspaniale ułożyła się na zajęciach współpraca przedszkolaków i ich starszych koleżanek i kolegi: Julii, Patrycji, Amelii, Wiktorii i Jakuba, którzy otoczyli je opieką i pomagały w wykonywaniu zadań, sami przy tym świetnie się bawiąc.

 

Bardzo pomocne przy opracowaniu scenariusza zajęć w przedszkolu były materiały z programu R-EU-CONNECTED (program realizowany w ramach programu Erasmus + w latach 2018-2020 równolegle w 5 krajach: Francji, Chorwacji, Polsce, Grecji i Włoszech), a zwłaszcza  scenariusze przygotowane przez Alicję Pacewicz i  Marcelinę Sokół dotyczące wartości europejskich.

 

 

 

 

Tekst i zdjęcia: ZSP nr 3

 


© {2019} Powiat Malborski. Wszystkie prawa zastrzeżone.