Odwrócona matematyka przestrzenna w ZSP nr 3

Image
Image

Czy matematyka może być ciekawa?

Czy matematyka może inspirować?

Czy i jak dzięki matematyce możemy badać własności brył?

 

Między innymi takie pytania stawiali uczniowie malborskich szkół podstawowych na jednych z zajęć matematycznych, które odbywają się  w ramach projektu Zdolni z Pomorza w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. W ramach programu uczniowie  aktywnie uczestniczą w spotkaniach oraz współtworzą omawiane zagadnienia. Warto wspomnieć, że jest to młodzież klas siódmych i ósmych. Spotkania są rozpoczynane łamigłówkami lub krótkimi zadaniami logicznymi „na rozgrzewkę”. Na jednych z zajęć wprowadzono uczniów w świat brył platońskich z uwzględnieniem przestrzeni trójwymiarowej. Po krótkiej prezentacji, przy pomocy  klocków reko oraz kugeli tworzono różnego rodzaju modele przestrzenne.

 

Dlaczego odwrócona matematyka przestrzenna? Bo to właśnie uczniowie kreowali zajęcia. Stawiane problemy i wnioski  wyciągali wspólnie z nauczycielem, który dając wskazówki pokazywał, jak należy podejść do omawianych problemów.

 

I się zaczęły pytania:

„Czy mając podane długości patyczków do tworzenia modeli zawsze uda się zbudować oczekiwaną bryłę? Jak policzyć objętość czy pole wielościanu? Czy bryły przestrzenne, które otrzymaliśmy uda się nam umieścić jedną w drugą? Od czego to zależy?” I wiele innych problemów, które nasunęły się podczas jednego ze spotkań.

 Na wiele pytań uzyskano odpowiedzi, wiele nowych rzeczy związanymi z bryłami zostało wyjaśnionych, jednak kilka pytań było do samodzielnej analizy po zajęciach.

 

Tak minęło całe spotkanie. Zdolna młodzież jest bardzo kreatywna, pełna wyzwań. Warto czasami odejść od stereotypów i pozwolić uczniom odkrywać świat matematyki i dostrzegać jego piękno w zwyczajnych, codziennych sytuacjach.

 

Przygotowała: Marlena Glosa- nauczyciel matematyki w ZSP nr 3 w Malborku

 

 

 

 

Tekst i zdjęcia: ZSP nr 3

 

 


© {2019} Powiat Malborski. Wszystkie prawa zastrzeżone.